Array ( [type] => 8192 [message] => mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead [file] => /home/blogir/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  قالي كاشان ، خريد فرش قالي كاشان ، خريد فرش

فرش ماشینی 700 شانه کاشان

طرح هاي فرش ايراني از كجا آمده اند ؟

 طرح هاي فرش ايراني

بدون ترديد ريشه يابي و بررسي دلايل تولد و گسترش و حتي تغييرات طرح هاي فرش ايران ، چه از نظر فرم بندي و چه از نظر ريز نقشها و نگاره ها بهترين راه براي طبقه بندي و همچنين نام گذاري تمامي طرح هاي فرش است .

در اين راستا تاكنون مطالعات معدودي توسط كارشناسان مختلف اعم از ايراني و غير ايراني انجام يافته ، اما به دلايلي برخي از اين مطالعات از نتايج قابل قبولي برخوردار نبوده اند . عمده ي اين مطالعات نيز توسط افراد غير ايراني انجام يافته كه اصولا با فرهنگ و تاريخ ايران زمين آشنايي چنداني ندارند و لذا نتايج مطالعات آنها در بسياري موارد به خطا رفته است .

آيا فرش ايراني منشا تركي دارد؟ 

عده اي از محققان كه از دنباله روان نظريه منشاً تركي و كلاً غير ايراني فرش هستند، در اين راه به مطالعات و استنتاجاتي دست زده اند كه به تمامي هويت واقعي طرح هاي فرش ايران را سراسر مخدوش مي سازد . چند سالي است كه در مورد زادگان طرح هاي فرش اظهار نظرهاي عجيب ديگري نيز شنيده مي شود . اكثر نظرات متوجه دو ايده اصلي است يكي به نظريه «شرق به غرب » معروف است كه بر آن اساس الفباي اوليه طراحي به وسيله ي تركمن هاي آسياي مركزي به زنان ايران ، آناتولي و قفقاز انتقال يافته است . عقيده ي دوم در جهت مخالف نظريه ي اول است .

بر اساس نظريه «غرب به شرق » ، طرح ها از آناتولي سرچشمه گرفته و به سرعت در سراسر شرق گسترش يافته اند . بر اين اساس حتي گروهي از محققان كه طرفدار نظريه ي منشاً تركي فرش هستند ، در اصل و منشاأ تركي نقوش فرش ايران و فرش كاشان و ساير دستباف ها نظير گليم به مطالعات خاصي دست زده اند . آنها شروع مطالعات خود را از آثار دوران هاي بسيار دور انتخاب كرده اند تا به اصطلاح هيچ خدشه اي بر نظرات آنان وارد نگردد .

يكي از اين آثار ما قبل تاريخ مربوط به قرن نو سنگي در منطقه ي «شتل هويوگ» تركيه واقع در جنوب قونيه است و طرفداران منشأ تركي فرش بر روي اين آثار بسيار كار نموده اند . يك گروه كاملا مجهز ، متشكل از باستان شناس ، فرش شناس ، پژوهشگران و استادان دانشگاه به سرپرستي جيمز ملارت در مورد آثار مذكور مدتها مطالعه كردند و نتايج دستاورد خود را به طور مفصل در چهار جلد كتاب منشر ساختند و در نهايت تركيه را گهواره ي فرش بافي ناميدند و سر منشا بسياري از نقوش را نيز به آن مرتبط نمودند و حتي «شتل هويوگ » را اولين مركز فرش بافي در تركيه معرفي نمودند.

در اين ميان حتي اشاره اي به ايران نگرديد و نويسندگان كتب مذكور براي بسياري از موارد دلايل پيش پا افتاده اي را بيان نمودند . به عنوان مثال براي اثبات منشا تركي دستبافها كلمه گليم را بررسي نمودند . ميدانيم كه تركها به گليم «كيليم » مي گويند . آنان اين واژه را در ادبيات خود پي گرفتند و چون ادبيات ترك د راين مورد خالي بود از ادبيات فارسي كمك گرفتند . آنان به شعر فردوسي و ديگر شاعران عصر غزنوي استناد كردند و استنباط نمودند كه منظور اين شاعران از گليم ، كيليم بوده است و در نتيجه ريشه ي اين لغت تركي است و بنابراين اصل و منشا اين دستباف نيز تركيه بوده است . اما مهمترين از آن اينكه نقوش ديوار هاي شتل هويوگ را به نحوي رندانه باز سازي كردند و شباهت هايي تحميلي ميان آن نقوش و گليم هاي امروزي تركيه ) به دست داده اند و نتايج مطلوب خود را به دست آورده اند .

آيا فرش شناسان غربي درباره فرش ايراني به نتايج درستي رسيده اند؟ 

به طور كلي تا قبل از دهه ي هشتاد و شايد هم دهه ي 70 ميلادي علاقه زيادي به بررسي منشا طرح ها وجود نداشت و اغلب مطالعات انجام شده سابقه اي بيشتر از صدر اسلام را در بر نمي گيرد و بسياري نيز بر اين عقيده اند كه منشا همه ي طرح ها را بايد از زمان اسلام مورد بررسي قرار داد و عبارت هنر اسلامي را معرفي مي كنند . تنها در طي 20 سال گذشته است كه برخي از فرش شناسان با مطالعات خود به نتايج ديگري دست يافته اند . دكتر سيروس پرهام در مقاله اي انتقاد گونه چنين به تجربه و تحليل عملكرد غربيان پرداخته است .

« جهد شتابزده ي بيشترين فرش شناسان باختري در رمزگشايي نقشهاي قالي ايراني و گشودن طلسم تركيب خطوط در هم پيچيده ي اسليمي و ختايي ( كه به ظاهر از هر گونه معنا و مفهوم تهي است و به گفته ي هاكسي « زندگي چون طرح و نقش قالي ايراني است : زيبا ، ولي بي معني »)، قصه اي است دراز كه به چند دليل عمده تاكنون راه به جايي نبرده و جز يكي دو تن همه در اين راه پر پيچ و خم به بيراهه افتاده اند .

اساسي ترين علت ناكامي ، بيگانگي اكثريت عظيم فرش شناسان غربي است از تمدن و فرهنگ ايراني كه نقوش قالي نيز چون ديگر هنر ها ، در طول سده ها و بسا كه هزار ها ، از تار و پود پيدا و نهاني همين تمدن و فرهنگ پديد آمده است . تلاش در سنجيدن و باز نمودن نقشمايه هاي نگارين ناآشنا با ساده انديشي آغاز گشت كه از جهتي زاده ي اعتقاد به برتري تمدن و جهان نگري غرب بود .

از پس اين پندار ، كليد هاي رمز قالي شرقي به جاي آنكه در ژرفاي تمدن كهن خاور زمين جستجو گردد در لا به لاي انديشه هاي نو يافته ي باختري كاويده شد . پژوهش در سير تحولي نماد پردازي مغرب زمين ، جايگزين كند و كاو در انديشه هاي رمزي و نمادي و اساطيري مشرق زمين گرديد و نمادهاي شرقي به قياس مفاهيم نمادي غربي به سنجش در آمد .

چنين بود كه نقشمايه ي بيد مجنون ، كه در نزد بيشتر مردم غرب «بيدگريان» خوانده مي شود ، نقشمايه اي پنداشته شد مالامال غم و اندوه و قاليهايي را كه اين نقشمايه بر آن بود « فرش عزا » خواندند كه براي پوشش قبر و مراسم سوگواري بافته شده است ! هم در اين مرحله ي آغازي بود كه نگاره هاي سه گوش سر و گردن تجريد يافته ي جانوران ، «كليد يوناني » و «قلاب » نام گرفت و نقشمايه ي چهار بازويي ميانه ي ترنج هاي قاليهاي فارس «خرچنگ»و «رتيل» پنداشته گشت !

آيا نقوش فرش ايراني از ديگر كشورهاي مشرق زمين مي آيد؟ 

مرحله دوم كند و كاو را پژوهندگاني آغاز نهاده اند كه سرانجام در يافته بودند كه كليد رمز نقشمايه هاي شرق را نمي توان در فضاي فرهنگ غرب جستجو كرد . اما به مصداق حكايت ملانصرالدين كه كليد خانه اش را در جاي تاريك كوچه گم مي كند وليكن در گوشه ي روشن دنبال آن مي گردد « چون روشنتر است » اينان نيز راه نزديكتر و آسانتر و روشنتر را پيش گرفتند و آسياي صغير و سپس آسياي ميانه را نه همان خواستگاه قاليبافي كه مهد نقش مايه هاي قالي بافي پيش از روزگار صفويان بر شمرده اند . ( اصحاب پان توركيسم البته در اين ميان دستي داشته اند ) .

مرحله سوم هنگامي اغاز گشت كه تني چند پژوهش ژرفتر و گسترده تر در فرهنگ مشرق زمين را واجب دانستند تا به اصل و منشأ اين نقوش معمايي نزديكتر شوند . چون سرزمين هند به سابقه استعمارگري اروپائيان به غرب نزديكتر بود و آشناتر ، ابتدا شبه قاره هند را در نور ديدند و به وجد آمدند و در سير و سفر سر مستانه چندان دور رفتند كه به چين و آئين بودا هم رسيدند ، بسياري طرح و نقش ها كه هنرمندان و صنعت گران ايراني به روزگار سلاطين مسلمان كشمير در طول سده ي نهم هجري و سپس به همراه همايون پادشاه گوركاني در نيمه هاي سده ي دهم به هند برده و ترويج كرده بودند ، مغولي خوانده شد و دست پرورده ي پادشاهان گوركاني .

اما مرحله چهارم « طلسم گشايي » در فضاي پژوهشي خاصي بنيان گرفت كه به واقعيت هاي تاريخي نزديكتر بود ، چون تكيه بر پژوهش هاي گسترده اسلامي داشت . از آنجا كه جز قالي پازيريك ، هخامنشي ، تمامي نمونه هاي به دسترس افتاده ، پس از اسلام بافته شده بود ، همگي طرح و نقش هاي قالي بافي در پرتو انديشه هاي و تعاليم اسلامي به بوته سنجش نهاده شد . دست آورد پژوهشي اين مرحله بسيار پر بار بود ، و ليكن آن عيب را داشت كه همه چيز را در تاريخ پس از اسلام مي جست ، تو گفتي كه قالي بافي پس از اسلام پديدار گشته و پيش از آن هيچ نبوده است .

نويسنده در ادامه اضافه مي نمايد كه ترتيب اين مراحل چهار گانه بنا بر تقدم زماني نيست و گاه دو يا سه مرحله همزمان تحقق يافته و مرحله آغازي نيز از اوايل سده ي مسيحي حاضر تا به امروز در محافل و نشريه هايي همچنان بر دوام مانده است .»

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/4/17 ساعت: ۱۰ توسط:best-carpet :

راهنماي خريد فرش ماشيني كاشان بدون واسطه از كارخانه

 


براي خريد اينترني فرش ماشيني كاشان بايد نكات مهمي را مدنظر داشت 

به گزارش ايسنا، بنابر اعلام فرش ماشيني كاشان،  با مطالعه اين مقاله علاوه بر اينكه مي‌توانيد متناسب با بودجه خود، مناسب‌ترين و با كيفيت‌ترين فرش ماشيني كاشان را انتخاب كنيد، مي‌توانيد با خريد مستقيم فرش ماشيني كاشان از كارخانه به ارزان‌ترين قيمت ممكن فرش خود را خريداري كنيد و به ‌صورت شگفت‌انگيزي در هزينه خريد فرش خود صرفه‌جويي كنيد!

در هنگام خريد اينترنتي فرش ماشيني كاشان به چه نكاتي بايد توجه كنيم؟ 


در زمان انتخاب و خريد فرش كاشان، علاوه بر طرح و زيبايي فرش، به موارد ديگري نيز بايد دقت كرد. در واقع اختلاف بسيار زياد قيمت دو فرش، بيشتر از اينكه به برند شركت سازنده مربوط باشد، به علت تفاوت در مواردي مانند ميزان تراكم و شانه، جنس نخ خاب فرش، جنس نخ تار و پود فرش، تعداد رنگ به‌كاررفته در بافت فرش و ... مي‌باشد.

اما در بين ويژگي‌هاي بسيار زيادي كه درباره فرش ماشيني كاشان مي‌توان به آن اشاره كرد "مقدار شانه و تراكم فرش" از مهم‌ترين و تأثيرگذارترين ويژگي‌ها در كيفيت و قيمت فرش ماشيني كاشان است كه در اين مقاله آموزشي به معرفي آن‌ها مي‌پردازيم:

شانه فرش چيست؟


به تعداد گره‌هاي موجود در يك متر از عرض فرش ماشيني شانه گفته مي‌شود.

براي مثال يك فرش ۱۰۰۰ شانه كاشان واقعي بايد در يك متر از عرض فرش ۱۰۰۰ گره داشته باشد و اين يعني در ۱۰ سانتي‌متر از عرض فرش بايد ۱۰۰ گره وجود داشته باشد. پس شما در هنگام خريد فرش به‌راحتي با استفاده از يك خط‌كش مي‌توانيد تست كنيد كه آيا مقدار شانه درج‌شده روي فرش واقعي است يا خير!

تراكم فرش چيست؟


به تعداد رديف پود موجود در يك متر از طول فرش ماشيني تراكم فرش گفته مي‌شود.

از آنجا كه در دستگاه‌هاي جديد، به ازاي هر رديف از گره‌هاي فرش، سه رديف پود استفاده مي‌شود، مي‌توان گفت مقدار تراكم فرش برابر است با تعداد گره‌هاي موجود در يك متر از طول يك فرش ضرب‌ در سه!

پس شما بازهم به‌راحتي مي‌توانيد تنها با استفاده از يك خط‌كش ساده متوجه شويد كه آيا مقدار تراكم درج‌ شده روي فرش واقعي است يا خير!

در واقع هر چه مقدار تراكم و شانه فرش ماشيني افزايش مي‌يابد، ظرافت و زيبايي فرش نيز افزايش مي‌يابد تاجايي‌كه در بازار از فرش‌هاي ماشيني ۱۲۰۰ شانه كاشان با عنوان فرش دستباف نما ياد مي‌شود!

تأثير شانه و تراكم بر قيمت خريد اينترنتي فرش ماشيني كاشان! 


قيمت فرش ماشيني علاوه بر ميزان شانه و تراكم به موارد زيادي مانند تعداد رنگ فرش، جنس نخ خاب، وزن فرش و حتي برند و معروفيت شركت سازنده بستگي دارد، براي مثال قطعاً قيمت فرش بزرگمهر كاشان يا فرش محتشم كاشان كه از برندهاي معتبر و باكيفيت فرش ماشيني كاشان مي‌باشند، نسبت به برندي كه نام و نشان خاصي ندارد بالاتر خواهد بود.

اما اگر تمام فاكتورهاي دو فرش را ثابت در نظر بگيريم و تنها تفاوت، در ميزان شانه و تراكم فرش باشد، معمولاً به اين شكل با تغيير قيمت فرش مواجه هستيم:

فرش ۷۰۰ شانه كاشان معمولاً حدود ۲۰% از فرش ۵۰۰ شانه قيمت بيشتري دارد.

فرش ۱۰۰۰ شانه كاشان معمولاً حدود ۱۵% از فرش ۷۰۰ شانه قيمت بيشتري دارد.

فرش ۱۲۰۰ شانه كاشان معمولاً حدود ۱۰% از فرش ۱۰۰۰ شانه قيمت بيشتري دارد.

خريد فرش ماشيني چند شانه براي من مناسب است؟ 


زيبايي طرح و نقش هاي فرش كاشان نه‌تنها در ايران بلكه در بازار جهاني فرش نيز زبانزد خاص و عام است، اما همان‌طور كه در بخش قبل مشاهده كرديد با افزايش شانه و تراكم فرش ماشيني علاوه بر ظرافت و زيبايي فرش، قيمت آن نيز افزايش مي‌يابد، بنابراين لازم است كه با توجه به نياز و بودجه خود انتخاب كنيد كه چه شانه‌اي از فرش ماشيني براي شما مناسب است!

معمولاً براي اماكن عمومي مانند مسجد و حسينيه‌ از فرش‌هاي ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه استفاده مي‌شود. اما در منازل بااينكه همچنان فرش ۷۰۰ شانه طرفداران زيادي دارد (خصوصاً به علت ارزان بودن فرش)، اما بسياري از خانواده‌هاي ترجيح مي‌دهند براي فضاهاي لوكس منزل مثل پذيرايي از فرش‌هاي ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه كه ظرافت و زيبايي بيشتري دارند، استفاده كنند.

خريد ارزان فرش ماشيني كاشان با خريد مستقيم از كارخانه! 


بعد از بررسي و انتخاب بهترين فرش ماشيني، نوبت به انتخاب بهترين محل براي خريد ارزان و باكيفيت فرش ماشيني كاشان است. پيشنهاد ما خريد اينترنتي فرش ماشيني كاشان از سايت قالي كاشان است.

سايت قالي كاشان علاوه بر اينكه داراي نماد اعتماد الكترونيكي از وزارت صنعت، معدن و تجارت ايران است، اين امكان را ايجاد كرده تا بتوانيد فرش‌هاي ماشيني خود را به ارزان ترين قيمت به‌صورت مستقيم از كارخانه تهيه كنيد. در سايت قالي كاشان امكان خريد ارزان فرش از كارخانه‌هاي كاشان مانند فرش عقيق كاشان، فرش بزرگمهر كاشان، فرش محتشم كاشان، فرش خاطره كوير كاشان، فرش نياوران كاشان، فرش گل نقش كاشان، فرش تاپ كاشان و ... وجود دارد.

مجموعه قالي كاشان اين امكان را فراهم كرده تا با حذف واسطه‌ها، مشتريان بتوانند فرش هاي ماشيني كاشان را به‌صورت مستقيم و به ارزان‌ترين قيمت ممكن از كارخانه توليدكننده خريداري كنند و علاوه بر صرفه‌جويي در هزينه خريد خود، باوجود ضمانت ۱۲۰ ماهه كيفيت فرش هاي خريداري شده و همچنين گارانتي بازگشت وجه، با خيالي راحت و با اطمينان خاطر نسبت به انتخاب و خريد فرش ماشيني كاشان اقدام كنند.

همچنين كارشناسان حرفه‌اي و باتجربه اين مجموعه در هنگام انتخاب و خريد فرش در كنار شما هستند و شما را راهنمايي مي‌كنند تا بهترين فرش ماشيني را متناسب با نياز و بودجه خود تهيه كنيد. 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/3/6 ساعت: ۰۸ توسط:best-carpet :